אילנה סובל | בשכבר הימים הבאים

‭*‬

הַכְּלוּם‭ ‬שֶׁהִנֵּנִי‭ 

רוֹקֵם‭ ‬עוֹר‭ ‬וְגִידִים‭.‬

הֲוָיָה‭ ‬מִתְהַוָּה

כָּאן‭ ‬וְשָׁם

לְיָד‭ ‬וּבְתוֹךְ

בְּמַקְבִּיל‭ ‬וּמֵעַל‭. ‬

מָה‭ ‬מְחַפֵּשׂ‭ ‬הַכְּלוּם

עָטוּר‭ ‬בְּתַחְפֹּשֶׂת‭ ‬הָאֶפְשָׁר‭? ‬

כתיבתה‭ ‬יוצאת‭ ‬הדופן‭ ‬של‭ ‬אילנה‭ ‬סובל‭ ‬חותרת‭ ‬אל‭ ‬הפרדוקסים‭ ‬הקיומיים‭, ‬הבלתי‭ ‬נמנעים‭, ‬המכאיבים‭, ‬אך‭ ‬גם‭ ‬מאירים‭ ‬ומעשירים‭, ‬שבחיי‭ ‬אנוש‭. ‬תחילתו‭ ‬של‭ ‬הספר‭ ‬בשירים‭ ‬בעלי‭ ‬רגישות‭ ‬דקה‭, ‬המהווים‭ ‬בעיקר‭ ‬שיח‭ ‬פנימי‭ ‬בין‭ ‬הדוברת‭ ‬לבין‭ ‬עצמה‭, ‬שעיקרו‭ ‬תהיות‭ ‬על‭ ‬אין–ספור‭ ‬גילוייו‭ ‬של‭ ‬הזמן‭: ‬טרם–היות‭, ‬תופעת‭ ‬החלוף‭, ‬הזיכרון‭, ‬המוות‭, ‬הרגע‭ ‬האחד‭ ‬ושלל‭ ‬הופעותיו‭, ‬סדרי‭ ‬העולם‭ ‬החיצוני‭ ‬אל‭ ‬מול‭ ‬תעתועי‭ ‬התודעה‭. ‬חציו‭ ‬השני‭ ‬של‭ ‬הספר‭ ‬כולל‭ ‬קטעי‭ ‬פרוזה‭, ‬שמקוריותם‭ ‬ולכידותם‭ ‬נובעים‭ ‬מאותו‭ ‬חלל‭ ‬בו‭ ‬מתערבלים‭ ‬פרטי‭ ‬המציאות‭ ‬לכלל‭ ‬חווייה‭ ‬קיומית‭ ‬על‭ ‬יסודותיה‭ ‬האפלים‭ ‬והמוארים‭ ‬גם‭ ‬יחד‭. ‬

מעודי‭ ‬לא‭ ‬נתקלתי‭ ‬במארג‭ ‬כה‭ ‬מורכב‭ ‬ומקורי‭ ‬בין‭ ‬הריאליסטי‭ ‬לפנטסטי‭. ‬המציאות‭ ‬נפרצת‭ ‬באורח‭ ‬מצחיק‭ ‬ומחריד‭, ‬מפתיע‭ ‬וגרוטסקי‭ ‬‮–‬‭ ‬כפי‭ ‬שנפרצים‭ ‬גבולות‭ ‬האני‭, ‬גבולות‭ ‬הזמן‭ ‬והמרחב‭ ‬באזורי‭ ‬הפרדוקס‭.‬

צביה‭ ‬ליטבסקי

אילנה‭ ‬סובל‭ ‬חוקרת‭ ‬שירה‭ ‬ופרוזה‭ ‬ועורכת‭ ‬שירה‭. ‬היא‭ ‬פרופסור‭ ‬לספרות‭ ‬עברית‭, ‬לימודי‭ ‬נשים‭ ‬ומגדר‭ ‬ולימודי‭ ‬מוגבלויות‭ ‬באוניברסיטת‭ ‬ברנדייס‭ ‬בבוסטון‭. ‬ספרה‭: ‬

A Poetics of Trauma:  The Work of Dahlia Ravikovitch

מציע‭ ‬בחינה‭ ‬מקיפה‭ ‬בשיריה

ובסיפוריה‭ ‬של‭ ‬דליה‭ ‬רביקוביץ‭' ‬

וספרה‭:‬

Flesh of My Flesh: Sexual Violence in Modern Hebrew Literature 

עוסק‭ ‬בייצוגים‭ ‬של‭ ‬אלימות‭ ‬מינית‭ ‬בספרות‭ ‬העברית‭ ‬וממקם‭ ‬אותם‭ ‬בהקשר‭ ‬של‭ ‬מגדר‭, ‬אתניות‭, ‬מוגבלות‭ ‬ופרויקט‭ ‬הציונות‭. ‬הספר‭ ‬היה‭ ‬פיינליסט‭ ‬לפרס‭ ‬הספר‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬בלימודי‭ ‬ישראל‭ ‬של‭ ‬אוניברסיטת‭ ‬קונקורדיה‭ ‬בקנדה‭.‬