גוף / ידע גליון 405

הגיליון‭ ‬הזה‭ ‬עוסק‭ ‬בהבטים‭ ‬שונים‭ ‬של‭ ‬גוף‭; ‬מבפנים‭, ‬מבחוץ‭, ‬באופן‭ ‬מחובר‭, ‬באופן‭ ‬מפורק‭. ‬הוא‭ ‬שונה‭ ‬במבנה‭ ‬ובפורמט‭ ‬מהגליונות‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוציאים‭ ‬לאורך‭ ‬השנה‭, ‬מאחר‭ ‬שכולו‭ ‬מוקדש‭ ‬להבטים‭ ‬שונים‭ ‬של‭ ‬אותו‭ ‬נושא‭, ‬שאליו‭ ‬מתייחסת‭ ‬להלן‭ ‬אורית‭ ‬אילן‭. ‬אנחנו‭ ‬מקווים‭ ‬שתמצאו‭ ‬עניין‭, ‬כפי‭ ‬שמצאנו‭ ‬אנחנו‭. ‬תודתנו‭ ‬נתונה‭ ‬לכל‭ ‬מי‭ ‬שלקחו‭ ‬חלק‭ ‬בגיליון‭ ‬ותרמו‭ ‬לו‭ ‬מיצירתם‭.‬

תצלומי‭ ‬העבודות‭ ‬המלווים‭ ‬את‭ ‬הגיליון‭: ‬תערוכת‭ ‬הפיסול‭ “‬אתונה‭ ‬בתל–אביב‭” ‬מציגה‭ ‬פסלים‭ (‬או‭ ‬תצלומי‭ ‬פסלים‭) ‬שחלקם‭ ‬פיגורטיביים‭, ‬חלקם‭ ‬מופשטים‭, ‬וחלקם‭ ‬דומים‭ ‬לצלמיות‭ ‬פולחן‭ ‬קדומות‭. ‬בקומוניקט‭ ‬מציינת‭ ‬האוצרת‭, ‬שירה‭ ‬פרידמן‭, ‬כי‭ ‬התערוכה‭ ‬נפתחה‭ ‬בסמוך‭ ‬לחג‭ ‬החנוכה‭, ‬חג‭ ‬שבהקשרו‭ ‬מתחדד‭ ‬הניגוד‭ ‬שבין‭ “‬יהודים‭” ‬ל‭”‬יהודים‭ ‬מתייוונים‭”. ‬התרבות‭ ‬היוונית‭ ‬העתיקה‭ ‬הרבתה‭ ‬אלים‭ ‬ופסלים‭, ‬ואילו‭ ‬בזו‭ ‬היהודית‭ ‬חל‭ ‬איסור‭ ‬על‭ ‬יצירת‭ ‬פסל‭ ‬כהתגלמות‭ ‬האלוהות‭ ‬האחת‭. ‬

האוצרת‭ ‬מעלה‭ ‬אפשרות‭ ‬מעניינת‭, ‬בהצעתה‭ ‬לראות‭ ‬בתרבות‭ ‬היהודית‭ ‬של‭ ‬היום‭ ‬תרבות‭ ‬הלניסטית‭, ‬בכך‭ ‬שבמקביל‭ ‬לשמירה‭ ‬על‭ ‬זהותה‭ ‬היהודית‭, ‬היא‭ ‬מאמצת‭ ‬ערכים‭ ‬הומניסטיים‭, ‬כמו‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬המחקר‭ ‬המדעי‭, ‬הפילוסופיה‭ ‬והאמנות‭.‬

במאה‭ ‬החמישית‭ ‬לפניה‭”‬ס‭ ‬היה‭ ‬הפיסול‭ ‬הפיגורטיבי‭ ‬באתונה‭ ‬בשיאו‭. ‬הפסלים‭ ‬ניסו‭ ‬להידמות‭ ‬ככל‭ ‬האפשר‭ ‬לבני‭ ‬אנוש‭, ‬ולצורך‭ ‬זה‭ ‬נלמדה‭ ‬האנטומיה‭ ‬של‭ ‬גוף‭ ‬האדם‭ ‬והפסלים‭ ‬נצבעו‭ ‬בצבעיו‭ ‬הטבעיים‭. ‬

ואילו‭ ‬הפיסול‭ ‬הישראלי‭ ‬בן‭ ‬ימינו‭, ‬המוצג‭ ‬בתערוכה‭, ‬לדברי‭ ‬האוצרת‭, ‬הוא‭ ‬בגדר‭ ‬ניסיון‭ “‬להביט‭ ‬אחורה‭ ‬אל‭ ‬הפיסול‭ ‬הקלאסי‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬ללמוד‭ ‬ממנו‭ ‬על‭ ‬ההווה‭ ‬והעתיד‭” ‬ואולי‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬העבר‭. ‬ ‭               ‭.‬

עמית‭ ‬ישראלי–גלעד‭, ‬מיכאל‭ ‬בסר

על מה בכלל אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על גוף

כותרת‭ ‬הגיליון‭ “‬גוף‭ / ‬ידע‭” ‬מאכלסת‭ ‬שתי‭ ‬משמעויות‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬היחסים‭ ‬בין‭ ‬גוף‭ ‬לידע‭ (‬הגוף‭ ‬כמקור‭ ‬של‭ ‬ידע‭, ‬הגוף‭ ‬כמחסום‭ ‬בפני‭ ‬ידע‭), ‬וגם‭ ‬גוף‭ ‬ידע‭ ‬על‭ ‬נושא‭ ‬מסוים‭. ‬במקרה‭ ‬זה‭, ‬הנושא‭ ‬הוא‭ ‬הגוף‭.‬

איך‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬הגוף‭?‬‮ ‬באיזו‭ ‬שפה‭, ‬מאיזו‭ ‬זווית‭, ‬באיזה‭ ‬הקשר‭? ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬הגוף‭ ‬זה‭ ‬קצת‭ ‬כמו‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬החיים‭ – ‬האם‭ ‬יש‭ ‬משהו‭ ‬שאינו‭ ‬קשור‭ ‬לכך‭? ‬הגוף‭ ‬הוא‭ ‬המרחב–זמן‭ ‬המיידי‭ ‬שלנו‭ (‬או‭ ‬המרחב–זמן‭ ‬המיידי‭ ‬שאנו‭) ‬‮–‬‭ ‬ועדיין‭ ‬נתפס‭ ‬לא‭ ‬אחת‭  ‬כחידתי‭, ‬כזר‭ ‬להכרה‭ ‬שלנו‭, ‬לשפה‭ ‬ולמחשבה‭. ‬איליין‭ ‬סקארי‭, ‬בספרה‭ ‬Resisting representation‭ ‬כותבת‭ ‬על‭ ‬הגוף‭ ‬כמי‭ ‬שמתנגד‭ ‬לייצוג‭, ‬על‭ ‬חוסר‭ ‬האפשרות‭ ‬לתאר‭, ‬לדבר‭, ‬למלל‭ ‬חוויות‭ ‬גופניות‭ ‬בסיסיות‭ ‬כמו‭ ‬מין‭, ‬כאב‭ ‬או‭ ‬רעב‭; ‬לאקאן‭ ‬ואחרים‭ ‬תיארו‭ ‬את‭ ‬הגוף‭ ‬כטריטוריה‭ ‬טרום‭ ‬מילולית‭, ‬בלתי‭ ‬חדירה‭ ‬לשפה‭. ‬ועם‭ ‬זאת‭, ‬סופרים‭, ‬משוררים‭, ‬אנשי‭ ‬רוח‭, ‬חוקרים‭, ‬חולים‭ ‬בייסוריהם‭ ‬‮–‬‭ ‬מנסים‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭,‬‭ ‬מסיבות‭ ‬שונות‭ ‬ולתכליות‭ ‬שונות‭, ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬אודות‭ ‬ואת‭ ‬הגוף‭, ‬לחצות‭ ‬את‭ ‬הגבול‭ ‬אליו‭. ‬ואולי‭, ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬בכלל‭ ‬‮ ‬חצייה‭ ‬של‭ ‬גבולות‭; ‬אולי‭ ‬רק‭ ‬הורגלנו‭ ‬לחשוב‭ ‬על‭ ‬גבול‭ ‬בין‭ ‬השפה‭ ‬לגוף‭, ‬בין‭ ‬התודעה‭ ‬לגוף‭. ‬אולי‭ ‬כדאי‭ ‬להתחיל‭ ‬בשאלה‭ ‬על‭ ‬מה‭ ‬בכלל‭ ‬אנחנו‭ ‬מדברים‭ ‬כשאנחנו‭ ‬מדברים‭ ‬על‭ ‬גוף‭. ‬

פרשנו‭ ‬את‭ ‬הגיליון‭ ‬הזה‭ ‬כמרחב‭ ‬משותף‭ ‬לאנשים‭ ‬מתחומים‭ ‬שונים‭ ‬מאוד‭, ‬המתעניינים‭ ‬בגוף‭ ‬באופנים‭ ‬שונים‭, ‬לעתים‭ ‬בו‭ ‬זמנית‭,  ‬ומדברים‭ ‬אותו‭ ‬בשפות‭ ‬רבות‭. ‬עבור‭ ‬אחדים‭ ‬מהם‭ ‬הגוף‭ ‬הוא‭ ‬כלי‭ ‬עבודה‭ ‬ושדה‭ ‬של‭ ‬פעולה‭, ‬עבור‭ ‬אחרים‭ ‬מושא‭ ‬למחקר‭ ‬ולהתבוננות‭, ‬עבור‭ ‬אחרים‭ ‬‮–‬‭ ‬מקור‭ ‬השפה‭ ‬ו‭”‬אילן‭ ‬הדימויים‭” ‬‭(‬בלשונו‭ ‬של‭ ‬אהרון‭ ‬שבתאי‭), ‬נשא‭ ‬הזיכרון‭, ‬ידע‭ ‬המגולם‭ ‬בבשר‭. ‬הם‭ ‬כתבו‭ ‬על‭ ‬הגוף‭ ‬בהקשרים‭ ‬של‭ ‬תודעה‭ ‬ולמידה‭, ‬עונג‭ ‬וכאב‭, ‬תנועה‭ ‬במרחבים‭ ‬שלא‭ ‬ברור‭ ‬מה‭ ‬ה‭”‬חוץ‭” ‬ומה‭ ‬ה‭”‬פנים‭” ‬שלהם‭, ‬וגם‭  ‬‮–‬‭ ‬איך‭ ‬לא‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬מוות‭ ‬ולידה‭. ‬זו‭ ‬ההזדמנות‭ ‬להודות‭ ‬לכל‭ ‬אחת‭ ‬ואחד‭ ‬מהם‭, ‬שנענו‭ ‬להזמנה‭ ‬שלנו‭, ‬חשבו‭, ‬כתבו‭ ‬ועשו‭ ‬את‭  ‬הגיליון‭ ‬הזה‭. ‬אנו‭ ‬מקווים‭ ‬שכשהטקסטים‭ ‬שלהם‭ ‬יונחו‭ ‬במרחב‭ ‬המשותף‭, ‬הם‭ ‬יהדהדו‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬ישוחחו‭ ‬זה‭ ‬עם‭ ‬זה‭,  ‬ויאפשרו‭ ‬חוויה‭ ‬והתבוננות‭ ‬קליידוסקופית‭ ‬על‭ ‬הגוף‭; ‬כי‭ ‬הגוף‭ ‬אינו‭ ‬דבר‭ ‬אחד‭ ‬כי‭ ‬אם‭ ‬רבים‭, ‬משתנה‭ ‬ללא‭ ‬הרף‭, ‬אחר‭ ‬מכפי‭ ‬שהיה‭ ‬אך‭ ‬לפני‭ ‬רגע‭. ‬ ‭              ‭.‬

אורית‭ ‬אילן